Når du organiserer en medie- eller kontekstuel reklamekampagne på nettet, beregner enhver annoncør sit omtrentlige budget. For kunden af en annoncekampagne er det vigtigt at se, hvordan midlerne til implementeringen fordeles, om pengene bruges til det tilsigtede formål og med hvilken effektivitet de bruges. Beregningen af effektiviteten af et annonceprodukt i medieplanlægning er baseret på flere indikatorer, hvoraf en er CPM-indekset. Hvad er denne indikator, hvordan man bruger den - vi finder ud af det nedenfor.
CPM - hvorfor har du brug for det
Hvad er CPM i annoncering har været kendt siden sidste århundrede. Modulet blev brugt i alle annoncekampagner, der foregik i medierne. Forlag, tv- og radiokanaler bruger stadig denne indikator til at beregne omkostningerne ved reklamer. CPM bruges, når det kommer til prisen for én annoncevisning, ikke til enkelte modtagere, men til tusind potentielle købere. Samtidig blev dette udtryk introduceret i omløb. Ejerne af reklamewebsteder kunne kun operere med deres cirkulation og tematiske fokus, så CPM-indikatoren blev bestemt, annoncering, under hensyntagen til denne værdi, var effektiv.
CPM-definition
En simpel definition af CPM er pris pr. tusinde. Navnet på modulet kommer fra de engelske ord Cost-Per-Thousand, hvor M er et romertal, der betyder 1000. Når vi bliver spurgt, hvad CPM er, kan vi således svare, at det er prisen pr. tusinde annoncevisninger. Jo flere gange en annonce vises på siderne i aviser og magasiner, jo oftere lyder den i radioen eller blinker på en tv-kanal, jo højere er denne koefficient.
CPM-beregning i onlineannonceringskampagner
På internettet spilles rollen som en annonce norm alt af bannere - de meget irriterende pop-up-vinduer, som brugerne ikke kan lide så meget, og som bringer penge til ejeren af reklamewebsteder. Jo mere populær siden er, jo flere brugere ser denne side på internettet, jo dyrere annoncering på denne side vil koste kunden.
Annoncører er interesserede i det størst mulige antal brugere, der har set et givet banner. Derfor kan hvad der er CPM vises matematisk på denne måde:
CPM=(samlet pris for en annonceordre)/(planlagt antal bannervisninger pr. dag)1000.
Nu er det klart, hvad CPM er. I reklamer er dette en af de vigtigste indikatorer. Annoncøren kan beregne, hvor mange penge webstedsejeren skal betale, for at oplysningerne kan vises til tusind netværksbrugere.
Denne beregning kan demonstreres visuelt ved hjælp af et simpelt eksempel. Omkostningerne ved at placere et banner på webstedet for en portal er for eksempel $ 400 pr. uge, statistikkerne på denne webside viser, at pr. ugewebstedet ses af omkring 10 tusinde brugere. Så en simpel beregning giver værdien:
CPM=400 USD/10.0001000=4 USD pr. tusinde annoncevisninger.
Annoncører bør forstå, at en simpel visning af et banner på et tematisk websted for det meste er informativt. Der er ingen garanti for, at alle ti tusinde mennesker, der besøger siden, helt sikkert vil klikke på banneret. Hvorvidt den besøgende ønsker at følge linket eller ej, afhænger kun af bannerets tiltrækningskraft og de oplysninger, der er placeret på det. Hvert websted vil give alle de relevante data til beregning af CPM-parameteren. At det er gavnligt for ejeren af webstedet, kan du forstå. Men reklame, dens kvalitet og interesse for slutbrugeren er kundens opgaver.
CTR-hjælpemodul, beregningsmetoder
For at reducere omkostningerne bør der tages højde for endnu en indikator - CTR-indekset. Navnet kom også fra det engelske sprog og lyder fuldstændig som en klikrate – en indikator for klikrate. CTR viser, hvor mange personer, der klikkede på banneret og gik til siden for annoncekunden. Dette modul afhænger direkte af rigtigheden af det valgte websted, fordi jo mere passende og nødvendig annoncen på webstedet ser ud, jo mere sandsynligt er det, at den besøgende vil være interesseret i oplysningerne og klikke på banneret. Metoden til at beregne denne indikator ser sådan ud:
CTR=(antal brugere, der har klikket på banneret)/(planlagt antal bannervisninger pr. dag) 100%.
For eksempel, hvis ud af 20tusinde mennesker, der så annoncen, fulgte linket 800 brugere, så er CTR 800/20.000100=4 %, hvilket er højere end den mindst tilladte værdi.
Eksperimentelt bevist, at minimum-CTR er 3-5 %. Hvis mindre, vil prisen pr. potentiel kunde overstige den forventede fortjeneste, og annoncering vil blive betragtet som ineffektiv.
Brug af indeks
CPM kan bruges, når du vælger en snævrere målgruppe. For eksempel, når du bestiller en bannerplacering, giver webstedsplatformen annoncøren oplysninger om alder, køn, bopæl, hobbyer for alle registrerede besøgende på webstedet. Således vises det ønskede banner kun for de brugere, som dette reklameprodukt er designet til. Annoncekampagnebudgettet bruges mere økonomisk og mere effektivt.
Du bør også tage højde for almindelige brugeres aktivitet. Jo oftere den samme besøgende ser det samme annonceprodukt, jo oftere bliver der debiteret penge fra annoncørerne, men kunden får ikke flere kunder ud af dette. Derfor bør en kompetent beregning af CPM- og CTR-indekserne, kombineret med en dyb analyse af informationen fra denne reklameplatform, bringe det ønskede resultat til kunden.
En anden ting at overveje i begyndelsen af en reklamekampagne. Betaling kan enten ske med CPM eller CTR. Kunden skal med andre ord forstå essensen af bannerannoncering i henhold til CPM-modulet - at dette ikke er en betaling for brugerklik, men kunfor at vise et salgsfremmende produkt
Opsummering
Når man bliver spurgt om, hvad CPM er, kan man svare, at denne parameter er en af de vigtigste, når man analyserer effektiviteten af en annonce, og den tages også i betragtning ved beregning af budgettet for en annoncekampagne. Antallet af forventede kontakter fra en potentiel forbruger med reklameoplysninger og omkostningerne ved at placere et banner på flere websteder med et lignende tematisk fokus tages også i betragtning. Under hensyntagen til disse parametre kan du beregne effektiviteten af en bestemt annonceringsplatform og mestre annonceringsbudgettet.